طرز تهیه قورمه سبزی مرحله به مرحل

بهترین”طرز تهیه قورمه سبزی”

بدون تردید قورمه سبزی یکی از پرطرفدارترین‌ خورشت های ایرانی می باشد. بدون شک یکی از غذا‌های اصیل ایرانی است که افراد خانواده آن را دوست دارند.
در این آموزش مراحل تهیه این غذا را به شما آموزش خواهم داد،ولی قبل اینکه بریم سراغ دستور تهیه اول میگم که چرا اسمش قورمه سبزی هست.
در زمان های قدیم در استان‌هایی که دامپروری رونق  خوبی داشت همچون استان آذربایجانشرقی و آذربایجان غربی با وجود سرد بودن در آنجا قرمه یا کنسرو گوشت تهیه می‌شد.
بدین صورت که در میانه های پاییز گوشت ذبح شده تازه را  به همراه چربی خود حیوان و گاهی هم با روغن حیوانی در شعله کم تفت میدادند تا مقداری بپزد و بعد آن را در پوست تمیز شده  گوسفند و گاو و یا در کوزه های مخصوص نگهداری میکردند و محیط نگهداری را سرد نگه میداشتند.
ودر فصل زمستان به صورت های مختلفی از این گوشت های کنسرو شده  در غذاهای خود استفاده میکردند. از طرفی چون این گوشت های قرمه شده بسیار چرب و نمک زیادی در خود داشتن در اقوام مختلف نظیر بختیاری و آذربایجان  از سبزی های مختلف و پیاز ، تره کوهی،گرد غوره و یا لیمو استفاده میکردند.
به عنوان مثال شیرازی ها این گوشت های کنسرو شده را با سبزی اسفناج و گشنیز مصرف میکردند
و در زبان محلی خود به آن خورشت قورمه می گفتند و بدین ترتیب اسم خورشت قورمه سبزی توسط شیرازی ها نامگذاری شد.
Image result for ‫طرز تهیه “قورمه سبزی‬‎

تاریخچه خورشت قورمه سبزی

خورش قورمه سبزی یکی از معدود خورشت های ما ایرانی ها است که  به صورت ثابت و بدون تغییر از مادر به فرزند و از نسلی به یک نسل دیگر در طول تاریخ انتقال داده شده است .

به جرات میتوان گفت خورش قورمه سبزی که صد سال پیش تهیه می شده باخورش قورمه سبزی که الان در منازل ما ایرانی ها پخته می شود چندان تفاوت ندارد .

این خورشت را اولین بار عشایری که دامپروری انجام میدادند درست کردند و ار آنجا به کل ایران انتقال یافت.بدین صورت که انها بعد از ذبح دام و قطعه قطعه کردن گوشت آن ،چربی آن را که همان روغن حیوانی هست را از آن جدا میکردند و شروع به پخت قورمه میکردند و از گرد لیمو وسبزیجات کوهی  در آن غذا استفاده میکردند.

مواد اولیه مورد نیاز برای قرمه سبزی

  1. پیاز سرخ شده 3 قاشق سوپخوری
  2. 250 گرم روغن نباتی یا حیوانی
  3. زردچوبه به مقدار مورد نیاز
  4. سبزی خورشتی تازه (تره ،نعناع، جعفری ، گشنیز  و شنبلیله ) به مقدار یک  کیلوگرم
  5. فلفل به مقدار مورد نیاز
  6. گوشت سر دست با مغز ران بدون استخوان نیم کیلو گرم
  7. لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز (بسته به سلیقه) نیم لیوان
  8. لیمو عمانی تازه(یا گرد لیمو) 5 تا 6 عدد
  9. نمک به مقدار مورد نیاز

 طرز تهیه قورمه سبزی:

۱.  لوبیا ها را از قبل در آب خیس کنید و چندین بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن به خوبی از بین برود.

۲.  کمی روغن داخل قابلمه ریخته و پس از آن که روغن داغ شد، پیاز های نگینی شده را اضافه کنید تا سرخ و طلایی شوند.

۳.  پس از آن که پیاز ها کمی سرخ شدند، گوشت را به قابلمه اضافه کنید.

بهتر است گوشت را به قطعات خیلی درشت تقسیم نکرده باشید، زیرا در این حالت گوشت دیر تر می پزد و همچنین ظاهر خورش شما نیز خیلی زیبا نخواهد شد. قطعات خیلی ریز گوشت نیز برای قورمه سبزی مناسب نیستند. بنابراین بهتر است تکه های گوشت شما اندازه متوسطی داشته باشند.

۴. حرارت شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا گوشت هنگام سرخ شدن با پیاز آب خود را از دست بدهد.

پس از آن که گوشت آب خود را از دست داد، کمی زردچوبه به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و مجددا فرصت دهید تا گوشت سرخ شود.

اگر میخواهید از برگ خشک کرفس برای خوش عطر کردن غذای خود استفاده کنید، زمان اضافه کردن آن به غذا در همین مرحله است.

۵.  زمانی که روی گوشت ها کمی سرخ شد و رنگ آن دیگر قرمز نبود، لوبیا ها را به همراه مقدار کافی آب به داخل قابلمه اضافه کنید. حداقل ۲ ساعت زمان لازم است تا لوبیا ها و گوشت درون قابلمه به خوبی پخته شوند.

در این مرحله خیلی مهم است که حواستان به غذا باشد تا آب آن تبخیر و تمام نشود و غذایتان نسوزد. اگر دیدید که آب داخل قابلمه شما کم شده است و احتمال سوختن غذایتان وجود دارد، کمی آب جوش به داخل قابلمه اضافه کنید. (به هیچ وجه آب سرد داخل غذا نریزید.)

حتما حرارت شعله زیر قابلمه را کم کرده و از شعله پخش کن استفاده کنید تا حرارت ملایم و یکنواختی به تمام مواد داخل قابلمه برسد.

۶.  در این میان که گوشت و لوبیای قورمه سبزی شما در حال پختن هستند، می توانید سبزی قورمه سبزی را داخل یک قابلمه دیگر سرخ کنید.

اگر می خواهید از سبزی آماده و سرخ شده استفاده کنید، نیازی به انجام این مرحله وجود ندارد.

۷.  وقتی حدود ۱ ساعت از پخت مواد داخل قابلمه و شروع آشپزی شما گذشت، سبزی های سرخ شده را به محتویات نیم پز شده درون قابلمه (گوشت و لوبیا)  اضافه کنید. در این مرحله باید لیمو عمانی ها را هم سوراخ کرده و به قابلمه اضافه کنید. چاشنی غذا نیز در این مرحله اضافه می شود. نمک، فلفل، و کمی آب غوره یا آب نارنج را به همراه مقداری آب جوش به غذا اضافه کنید.

مواد را به خوبی هم زده و زیر و رو کنید. اجازه دهید تا حداقل یک ساعت دیگر نیز تمام مواد قابلمه با هم روی شعله گاز پخته شده و جا بیفتند.

۸.  وقتی آب خورش مقداری تبخیر شد، از پخته شدن گوشت و لوبیا اطمینان حاصل کنید. اگر تمام مواد غذا پخته شده بودند می توانید گاز را خاموش و غذا را سرو کنید.

 ترفند و نکات  طرز تهیه خورشت قرمه سبزی

سعی کنید برای سرخ کردن و تفت دادن از روغن کمی استفاده کنید.
در مورد سبزی ها شما میتوانید با توجه به ذائقه خود یا تجربه ؛ قبل از آنکه سبزی ها را به غذا اضافه کنید آنها را سرخ کنید این یک عمل کاملاً سلیقه ای است .
در انتخاب نوع گوشت گوسفندی یا گوساله بهتر است از گوسفندی استفاده کنید که کمی هم با خود چربی داشته باشد.
در انتخاب لوبیا اینکه لوبیا قرمز باشد یا چیتی بیشتر ذائقه شما مهم است زیرا برخی ها با لوبیا قرمز قورمه سبزی را می پسندند و برخی دیگر با لوبیا چیتی ، حتی در برخی از مناطق ایران  از لوبیای چشم بلبلی نیز استفاده می کنند.
به خاطر اینکه در قرمه سبزی از لوبیا استفاده می شود ممکن است این غذا نفاخ باشد . اما برای جلوگیری از این مشکل شما می توانید لوبیا را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا کامل نفخ آن گرفته شود.
اگر زمانی که غذا را سر می کنید متوجه شوید که غذا خوب جا نیفتاده است وسطح روغنی روی آن شکل نگرفته است 10 دقیقه قبل از کشیدن خورشت 3 یا 4 قالب کوچک یخ به آن اضافه کنید این عمل باعث می شود که روغن خورشت جذب شده و به روی خورشت بالا بیاید

نکات سبزی خورشت قورمه سبزی:

مهم‌ترین قسمت در تهیه قورمه سبزی آماده سازی سبزی است سبزی قورمه سبزی شامل تره، اسفناج، گشنیز، جعفری و شنبلیله است و مقدار آن هم به این صورت است که تره و اسفناج با هم ۲۵۰ گرم، گشنیز و جعفری با هم ۱۵۰ گرم و شنبلیله ۵۰ گرم است.
خیلی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند که اگر سبزی رو خیلی سرخ کنند به طوری که رنگش کاملاً سیاه بشه قورمه سبزیشون خوشمزه‌تر می‌شه و به اصطلاح بیشتر لعاب می‌اندازه، اما این یک باور غلط هست و باعث می‌شود سبزی در اثر سرخ شدن زیاد تمام ویتامین‌ها و پروتئین ها را از دست می‌دهد در واقع چیزی که باعث لعاب قورمه سبزی شما میشود طرز خرد شدن سبزی است شما باید تا جایی که امکانش هست سبزی رو کاملاً ریز خرد کنید.
نکته مهم دیگر این است که سبزی‌ها رو با هم خرد نکنید بلکه هر کدوم رو سوا خرد کنید، چون وقتی با هم خرد می‌کنید مجبور هستید همه‌ی سبزی‌ها را هم زمان سرخ کنید در حالی که جعفری و گشنیز نسبت به سایر سبزی‌ها لطیف‌تر هستند و اگر همه رو با هم مخلوط کنید و شروع کنید به سرخ کردن تا وقتی که تره سرخ بشه گشنیز و جعفری تمام عطر و طعم و خاصیت خودشون از دست میدن پس اول تره و اسفناج اضافه کنید وقتی آبش کشیده شد بعد گشنیز و جعفری رو اضافه کنید.
نکته مهم دیگه این است که سبزی شما نباید در اثر سرخ شدن سیاه بشه بلکه باید رنگ سبز خودش رو حفظ کنه پس به اندازه‌ای سرخ کنید که تغییر رنگ ندهد اصطلاحاً وقتی سبزی شما به روغن بیفتد آماده هست سبزی سرخ شده اگر در فریزر نگهداری می‌کنید حتماً با روغن جامد سرخ کنید، چون ماندگاری بیشتری نسبت به روغن مایع دارد.

 نکات مربوط به لیمو عمانی قورمه سبزی

از لیمو عمانی به عنوان چاشنی قورمه سبزی استفاده میشه، اما چطور میتونیم تلخی لیمو بگیریم؟ برای این منظور لیمو‌ها رو با چنگال سوراخ کنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب جوش بجوشانید سپس آب اون عوض کنید و به خورش اضافه کنید میتونید این کار ۲ بار انجام دهید.
نکته مهم دیگه‌ای که در مورد لیمو باید رعایت کنید این است که برای قورمه سبزی از لیمو‌هایی که تیره رنگ هستند استفاده کنید لیمو‌های زرد رنگ مخصوص خورش قیمه هستند.

 نکات مربوط به لوبیا قورمه سبزی

معمولاً برای تهیه قورمه سبزی از لوبیا قرمز درشت استفاده می‌شود، اما در بعضی مناطق از لوبیا چیتی و لوبیای چشم بلبلی هم استفاده می‌کنند بهترین کار این است که لوبیا از قبل بپزیم بعد ۱۰ دقیقه آخر به خورش اضافه کنیم، اما اگر این کار رو نکردید وقتی گوشت رو تفت دادید و تغییر رنگ داد بعد لوبیا اضافه کنید یادتون باشد برای اینکه پوست لوبیا جدا نشه اگر خواستید سوا بپزید هنگام پخت کمی نمک به اون اضافه کنید، اما اگر خواستید با گوشت بپزید نمک اضافه نکنید، چون گوشت سفت می‌شود همچنین برای اینکه نفخ حبوبات گرفته بشه از روز قبل خیس کنید و آب اون رو چند بار عوض کنید.

خواص قورمه سبزی برای بدن:

۱   قورمه سبزی یک عامل ضد التهاب است :

یکی از ادویه هایی که در این غذا استفاده میشود زردچوبه است .رنگ دانه های زردی که در زردچوبه وجود دارد کورکومین نامیده میشود  و این ماده خواص ضد التهابی دارد . علاوه بر زرد چوبه سبزی جعفری که جز مواد اصلی قورمه است نیز دارای خاصیت ضد التهابی است .پس این خورش برای افراد مبتلا به بیماری های التهابی مانند آرتروز بسیار مفید است و باعث کاهش درد مفاصل میشود .

–۲ باعث افزایش اشتها میشود:

قورمه سبزی اشتهای شما را افزایش میدهد .البته نه تنها به خاطر طعم و مزه ی فوق العاده ایی که دارد بلکه به دلیل طعم و عطری که زردچوبه به آن میدهد و این ادویه دارای مواد خاصی است که باعث افزایش اشتها میشود و همچنین از بیماری دیابت نیز جلوگیری میکند .پس این غذا برای کسانی که میخواهند وزن اضاف کنند بسیار مفید است.

-۳ برای سیستم ایمنی بدن مفید است :

قورمه حاوی مقدار بالایی ویتامین C  است که این ویتامین برای حفظ و سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است .ویتامین C را میتوان در سبزیجات قورمه سبزی از جمله جعفری پیدا کرد.

-۴  برای سیستم عصبی مفید است :

جعفری موجود در این غذا حاوی ویتامین B12 میباشد که برای سیستم عصبی بسیار مفید است. ویتامین B12 باعث آرامش سیستم عصبی میشود و همچنین اگر اسیبی به این سیستم وارد شود به بهبود سریع آن کمک میکند.

-۵ برای نرمال شدن فشار خون مفید است :

سبزی جعفری همچنین حاوی فولیک اسید است که این ماده برای قلب مانند یک داروی مقوی و توانبخش عمل میکند و باعث میشود قلب با انقباض های مناسب و خوب به طور موثر و متناوب خون را پمپاژ کند و در نتیجه یک فشار خون طبیعی و  نرمال به دست آید.

-۶برای جلوگیری از بروز بیماری سرطان مفید است :

مطالعاتی انجام شده است که نشان میدهد سبزی جعفری یک نوع روغن خاص دارد که میتواند رشد تومور را کاهش دهد و مهار کند .به دلیل وجود این سبزی در خورشت قورمه سبزی ، این غذا خاصیت محافظتی دارد ، به این معنی که از بروز بیماری سرطان تا حدی جلوگیری میکند.

-۷برای محافظت از بینایی مفید است :

قورمه سبزی منبعی از ویتامین A میباشد که این ویتامین در سبزی جعفری  و تره یافت میشود .ویتامین A چشم را سالم نگه میدارد و باعث بهبود بینایی میشود و از نابینایی یا کم بینایی چشم جلوگیری میکند.

-۸   خون سالم :

تره و گشنیز که جز مواد اصلی قورمه سبزی هستند ، منبع خوبی از میتامین K هستند . همانطور که میدانید ، ویتامین k در جلوگیری از خونریزی نقش مهمی دارد .لذا خوردن قورمه سبزی به مقدار مناسب و کافی میتواند به بهبود در روند خونریزی ناخواسته بسیار کمک کند.

-۹  به هضم غذا کمک میکند :

تمام سبزیجاتی که در قورمه سبزی وجود دارد دارای الیاف رژیمی هستند که برای سیستم گوارش بدن بسیار مفید است . پس این غذا به خوبی در بدن جذب میشود و باعث میشود عمل روده به خوبی انجام پذیرد.

-۱۰   عاملی برای تقویت استخوان است :

جعفری و شنبلیله هرکدام منبعی غنی از کلسیم و منیزیم هستند. و وجود این مواد برای سالم ماندن استخوان بسیار ضروری است .کلسیم  و منیزیم همانند ویتامین D  برای قوی تر شدن استخوان های بدن مفید هستند

Leave a comment